List motywacyjny

List motywacyjny to dokument, którego głównym zadaniem jest zachęcenie potencjalnego pracodawcy do zaproszenia Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Dlatego też należy poświęcić trochę czasu na jego napisanie, a w żadnym wypadku nie należy korzystać z gotowców znalezionych w sieci.

List motywacyjny powinien być napisany w formie odpowiedzi na konkretne ogłoszenie i zawierać wyjaśnienie, dlaczego to właśnie Ty powinieneś (powinnaś) zostać zatrudniony na danym stanowisku, czyli krótko mówiąc, dlaczego Twoje kwalifikacje przyniosą danej firmie lub instytucji największy zysk.
W liście możesz również umieścić informacje o motywach Tobą kierujących. Jednak nie powinieneś(aś) pisać wyłącznie o korzyściach, jakie przyniesie Tobie ewentualna współpraca (to powinien uczynić pracodawca w ofercie lub na rozmowie kwalifikacyjnej), a raczej skupić się na wymienieniu korzyści, które uzyska druga strona.
List motywacyjny jak każdy list powinien zawierać informacje o nadawcy i adresacie oraz datę sporządzenia.

W prawym górnym rogu umieść miejscowość i datę np. Warszawa, 24.09.2009 r.
Po lewej stronie swoje dane adresowe (adres do korespondencji). Po prawej stronie adres osoby lub firmy/instytucji, do której kierujesz list.
List rozpocznij od zwrotu Szanowni Państwo (Szanowna Pani/Panie), a następnie wyjaśnij, w jakiej sprawie piszesz (tzn. w sprawie ogłoszenia o pracę), np.
W związku z ogłoszeniem o rekrutacji na stanowisko Nazwa Stanowiska zamieszczonym na stronie internetowej firmy/portalu ogłoszeniowym praca.pl chciał(a)bym zaproponować swoją kandydaturę na to stanowisko.
Następnie wyjaśnij, dlaczego uważasz, że Twoja kandydatura jest odpowiednia. Możesz po prostu napisać, że wydaje Ci się, iż spełniasz wymagania stawiane w ogłoszeniu i krótko wyjaśnić dlaczego tak jest.
List możesz zakończyć zwrotem zachęcającym do kontaktu, np.
Jeśli są Państwo zainteresowani moją kandydaturą, wówczas proszę o kontakt celem ustalenia terminu ewentualnej rozmowy kwalifikacyjnej.
Z poważaniem
Imię Nazwisko
W liście motywacyjnym możesz również umieścić zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji, gdyż pomimo tego, że nie istnieje podstawa prawna wymagająca udzielenia takiej zgody, to wielu pracodawców wymaga umieszczenia poniższej formułki:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy, dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r o ochronie danych osobowych - Dz.U. nr 133 poz. 883).
Pisząc list staraj się nie wchodzić w czyjeś kompetencje lub używać bucowatych wyrażeń w stylu Uważam, że moja kandydatura jest najlepsza na to stanowisko itp. (istnieje mała szansa, że znasz kompetencje pozostałych kandydatów i jesteś w stanie z całą pewnością stwierdzić, kto jest najlepszym kandydatem).

Przykład listu motywacyjnego:


5 komentarzy:

  1. Odpowiednio napisany list motywacyjny i CV to podstawa w całym procesie szukania pracy. Interesujących nas ofert pracy warto jest szukać przez internet. Ja dzięki profesjonalnym portalom z ofertami pracy jak https://www.carework.pl/praca/opieka-niemcy/ szybko znalazłam pracę jako opiekunka osoby starszej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli chodzi o pracę za granicą, to duże znaczenie ma znajomość języka obcego. Aby szybko i skutecznie przyswoić sobie dany język warto jest odbyć kurs językowy. Najlepszym wg. mnie wyjściem są indywidualne kursy - https://lincoln.edu.pl/krakow/jezyk-angielski/kursy-indywidualne/ skierowane do małej grupy uczniów. Taka nauka jest skuteczna ponieważ nauczyciel może poświęcić więcej uwagi poszczególnym studentom.

      Usuń
  2. List motywacyjny napisany po angielsku na pewno potrafi zrobić już niezłe wrażenie. Dlatego ja ciągle się tego języka uczę. Na tą chwilę jestem na etapie korzystania z https://www.jezykiobce.pl/76-repetytoria i takie repetytoria bardzo mi w nauce pomagają.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pamiętam mój pierwszy list motywacyjny, nic sensownego nie napisałam bo nie miałam pojęcia co trzeba, Dobrze, że są takie poradniki w sieci, można się wzorować na takim liście, dowiedzieć się co napisać. Znalazłam portal gdzie są bezpłatne ogłoszenia o pracę, mam zamiar aplikować w najbliższych dniach na kilka stanowisk. Może się uda.

    OdpowiedzUsuń